Fiska efter kunder - de 5 stegen

Det första jag märkte när jag klev upp på den lilla båten vid hamnen var båtens renhet och ordning. Den ansvarige skepparen hade alla spön upprätt, med sina linor snyggt undanstoppade i hållare. Hållarna var gjorda av rör, cirka 30 cm långa, som hade svetsats på båten.

Ett enkelt, billigt hjälpmedel hade fått mig att sitta upp och vara uppmärksam. Denna skeppare tänkte på sina kunder, och den här enheten lämnade ett starkt intryck. Vi fick sedan en mycket kort föreläsning om säkerhet, kollade om vi hade på oss flytvästar och drog iväg.

Hitta din målmarknad
Cirka 12 minuter senare stoppade skepparen båten och sa att vi borde hitta lite makrill här. Han förklarade att beten på krokarna såg ut precis som makrill ville äta. Det var verkligen inte något jag skulle tycka om!

Han förklarade att han genom sin erfarenhet och hjälp av ett ekolod på sin båt visste att det fanns ett stim fisk nedanför. Vi slängde alla våra spön över sidan och började fiska.

Nu vet jag inte om dig, men det här var helt nytt för mig. Jag slog upp linan frenetiskt, så snart jag kände ett drag och hej, det var en fisk som dinglade på kroken. Jag började fara omkring, fisken hoppade av innan jag ens fick in den över relingen.

Befälhavaren förklarade för mig att när en fisk tog betet, skulle jag snabbt ta tag i spöet för att se till att det fastnade. Jag skulle då ta mig tid att dra in den. Säkra spöet i hållaren, med fisken hängande över håven och ta itu med den - jag gjorde det, och jag slutade med 20 fiskar, vilket gladde mig. Jag hade satt ett mål på 10, sedan min vän hade fångat 9 första gången.

Så vad är lärdomarna för marknadsföring - om du fortfarande är med mig och inte redan har de flesta av dem, här pratar de om affärer

  1. Sätt upp mål och mål som är realistiska och baserade på efterforskning.
  2. Ha enkla procedurer, för att göra de enkla att använda och för dina kunder att göra affärer med dig.
  3. Tala på dina kunders språk, om vad de vill ha - det är lite som fiskbetet, osannolikt att jordgubbar och grädde kommer att fånga många makriller!
  4. När du väl vet vad dina blivande kunder gillar, ta reda på var de är, undersök lite och rikta marknadsföringen därefter - som i vårt exempel, det är inte så mycket poäng med att lägga ner hajbete i en stim av makrill.
  5. När du väl har fått dina kunders uppmärksamhet, kvalificerar du det och ser till att du följer upp hela tiden för att avsluta försäljningen. Återigen är användningen av en bra säljprocess avgörande här.
Kort sagt, om du vet vilka problem eller önskningar dina kunder har och du kan uppfylla dessa, samtidigt som du ger valuta för pengarna, kommer du alltid att vara en vinnare.

Och om du inte vet svaret på den frågan, fråga dem som redan har köpt av dig - dom vet!




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...