7 sätt att göra ett bra första intryck på Facebook

När konsumenter tänker köpa en produkt eller tjänst går de till internet för att göra lite research. Sociala medier är ofta bland de bästa resultaten i söklistor efter varumärken. Konsumenterna kommer förmodligen att se din Facebook -sida innan de ser din webbplats. Det borde berätta hur viktigt det är att använda dina sociala medier för att skapa och bygga ett förtroendevärdigt varumärke. Faktum är att sociala mediekanaler också är sökmotorer och många gånger går konsumenterna direkt till Facebook eller andra sociala medier för forskning.

Medan din webbplats är fylld med information om dina produkter eller tjänster, kan sociala medier arbeta för att bygga upp förtroende hos konsumenterna genom att låta dem se bortom reklamen och se vad ett företag handlar om dagligen.

Var och en av taktikerna nedan är enkla att göra, men när du tar den totala effekten kommer du att se hur din Facebook-sida kommer att hjälpa konsumenterna att tro att de kan lita på dig och att du är rätt val.

1. Verifiera din sida - Från början tillät Facebook bara kändisar och stora märken att verifiera sina sidor så att du skulle veta att det var en riktig person eller ett varumärke och inte en bedragare. Om du nu är ett legitimt företag kan du också verifieras. Du behöver bevis på att du är ett verkligt företag genom att ange ett telefonnummer för företag, en elräkning med företagsnamnet eller din bolagsordning.

2. Personligt varumärke - Var noga med att använda dina varumärkeselement när du skapar din sida. Håll dig konsekvent med din logotyp, färgschema och stil.

3. Om sidan - Här kan du verkligen säga något om dina kärnvärden som företag och låta konsumenterna veta viktiga företagsdetaljer. Du kan lägga till länkar till andra sociala mediekonton, länka till din webbplats eller specifika produkter och inkludera all din kontaktinformation.

4. Visa lite personlighet - Sociala medier handlar inte om att sälja din produkt eller tjänst. Det handlar om att skapa engagemang med nuvarande eller potentiella kunder. Visa produktdemonstrationer, videor eller bilder bakom kulisserna, till och med husdjur och familj kan hjälpa till att visa att det finns riktiga människor bakom varumärket.

5. Inkludera varumärkesinflytande - du känner de människor som alla känner? Om du kan, inkludera bilder på dig själv med dem eller tagga dem i relevanta inlägg. Bara om du känner dem. Tagga inte bara slumpmässiga påverkare, det är bara dålig etikett på sociala medier och de kan sluta följa dig. Detta hjälper till att få en ny publik till din sida.

6. Dela goda nyheter - Har du något att skriva eller en nyhet? Lägg upp det så att dina följare kan dela med sig av spänningen med dig.

7. Facebook Live - Det här är enormt och blir bara större. Återigen kommer dina följare att kunna se att du är en verklig person bakom varumärket och kommer att kunna interagera med dig live. Facebook Live-videor får en högre organisk räckvidd än inspelade videor.
Sociala medier låter dig göra ett bra första intryck, och eftersom du bara har en chans på ett första intryck, gör det bättre!




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...