Nio fördelar med blogg för småföretag

Småföretagare frågar mig ofta: "Ska jag skapa en blogg?" Eller säger: "Jag har fullt upp och vad ska jag skriva om?"

För mitt företag har jag sett skillnaden att blogga gör för att bygga upp förtroende, rykte, webbplatsbesökare och slutligen försäljning. Och jag är inte ensam. Kunderna berättar att de har skapat affärer genom att blogga eftersom det är ett utmärkt sätt att introducera dina tjänster samtidigt som de ger ärlig och värdefull information.

Vad är att blogga?

Ordet Blogg är en kort form för webblogg och är: en ofta uppdaterad del av din webbplats. Det är en plats att tillhandahålla användbar information om ditt företag, din bransch, åsikter och passioner. Det är viktigt att vara regelbunden och konsekvent, men sikta inte för högt. Skapa en vana att skriva ett enkelt blogginlägg per vecka eller månad (eller få någon att göra det åt dig) och bygg det därifrån.

Varför ska jag bry mig?

Här är nio fördelar med att starta en blogg för ditt företag. Var särskilt uppmärksam på bonustipsen i slutet.

1. Bygg upp förtroende. Vem väljer du att göra affärer med? Det är vanligtvis människor eller organisationer som du känner, gillar och litar på. En blogg humaniserar ditt varumärke genom att lägga din röst till frågor som dina framtidsutsikter bryr sig om. Att visa upp din personlighet genom din expertis och passion skapar förtrogenhet, så att du är i framkant i människors sinne när de väljer att köpa.

2. Utöka din publik. En blogg kan bygga din publik redan innan du har ett företag. När du har byggt en skara nischföljare kan du tjäna pengar på dina produkter och tjänster.

3. Öka sökmotorns synlighet och webbplatstrafik. Google älskar färskt innehåll och belönar din webbplats med bättre synlighet. Det är som att fiska: Du fångar mer med antalet krokar du sätter i vattnet. Så ju mer innehåll du skapar, desto fler sidor kan Google indexera för människor att besöka.

4. Placera dig själv som en ämnesexpert. Insiktsfulla, kvalitativa och användbara inlägg ökar din industrins trovärdighet. Det kan vara aktuellt eller nyhetsrelaterat, vilket innebär att du får exponering för populära sökningar.

5. Marknadsundersökningar. Du kan be om feedback i kommentarsfältet i din blogg. Detta kommer att förbättra ditt skrivande och ge värdefulla tips om vad människor behöver hjälp med. Beväpnad med denna information kan du skapa produkter och tjänster som människor faktiskt vill ha.

6. Nyhetsbrevsinnehåll. Många småföretag har ett nyhetsbrev varje vecka, varannan vecka eller varje månad. Läsarna uppskattar vanligtvis höjdpunkterna från ditt senaste populära innehåll.

7. Strategi för sociala medier. Att dela andras innehåll är bra, men du vill så småningom leda tillbaka människor till din webbplats. En välskött blogg ger regelbundet innehåll av hög kvalitet till dina sociala mediekanaler.

8. Avkastning på investeringen (ROI). Enligt Hubspot har företag som prioriterar bloggar en ökning av avkastningen 13 gånger år efter år. Och företag med 401-1000 sidor innehåll får sex gånger fler leads än de med 51-100 sidor. Sådana leads kan bli livslånga kunder.

9. Perfekt för nätverk. Bloggar ökar din räckvidd för potentiella kunder, kunder och affärspartners, vilket kan leda till tal- och konsultmöjligheter.

Bonustips

1. Integrera det. Se till att din blogg finns på samma domän som din företags webbplats och är utmärkt på din hemsida.

2. Behåll det. En aktiv blogg visar att ditt företag lever och är friskt. Om du inte kan underhålla din blogg, ta bort den eller åtminstone ta bort publiceringsdatumet.

3. Det handlar inte om dig. Fokusera på hur du kan hjälpa dina kunder. Skapa innehåll av värde. Kanske är det insikt från en bok. Eller något du har lärt dig på en konferens. Att bara prata om dina produkter och tjänster är det snabbaste sättet att tappa en potentiell kund. Istället bör din blogg vara en resurs för läsare som ger relevant och värdefull information som inte finns någon annanstans.

Några exempel:

  • en frisör kan blogga om aktuella stylingstrender
  • en fastighetsmäklare kan skriva om hur du säljer ditt hem och de bästa lokala områdena
  • en sjukgymnast kan skriva om de bästa sträckorna att göra på kontoret
  • ett kafé kan informera kunderna om var kaffet kommer ifrån
  • en makeupartist kan ge tips om hur man förbereder sig för en utekväll
  • ett marknadsföringsföretag kan blogga om de nuvarande trenderna på sociala medier.

Sammanfattningsvis
Blogga är ett bra sätt för ditt företag att skilja sig från konkurrenterna. Dina unika insikter kommer att bygga upp din söktrafik, kundförtroende och slutligen försäljning.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...