Sälj mer första gången

Konceptet är enkelt... Öka beloppet på det första kundköpet genom att erbjuda rabatter eller andra extra bonusar på kvantitetsköp.

Vad du vill göra är att uppmuntra köparen att spendera mer pengar genom att erbjuda speciella förmåner, extra, rabatter och specialerbjudanden. Vissa köpare är glada över att köpa förbrukningsvaror per förpackning, snarare än med ett enda paket, om de kan spara lite pengar genom att göra det.

Flera av livsmedels-varorna är buntade i mängder som är större än de som en typisk familj skulle köpa. Men ofta är priset för svårt att gå förbi. Människor spenderar mer pengar för att "spara" pengar.

När du väl har en kund i din butik eller bläddrar igenom din katalog är din uppgift att maximera värdet av det köpet. Du vill göra det enkelt för din kund att spendera mer än han eller hon ursprungligen planerade. Och du vill att de ska göra det lyckligt utan ånger.

Ditt mål bör alltid vara att utveckla livslånga kunder. Därför bör alla specialerbjudanden du erbjuder dem alltid vara i deras bästa intresse.

Exempel
Att öka värdet på ett köp kan vara så enkelt som att tillhandahålla stödmaterial eller tillbehör som är naturliga och praktiska tillägg till vad kunden än köper.

En elförsörjningsbutik kan erbjuda häften som vägleder husägare att säkert göra mindre reparationer och installationer. En butik som säljer sportkläder, träningsbyxor och t-shirts kan också erbjuda strumpor eller vindskydd som extra tillbehör.

Det kan också innebära att du ska skala dina priser enligt det köpta beloppet. Detta fungerar bra med produkter som har stora vinstmarginaler och där kunder enkelt kan motivera att få mer än en, till exempel med presentartiklar.

Det finns en kille som säljer vinflaskor med en flaska på lokala mässor och köpcentrumshower. Produkten är helt enkelt en enda träbit i en skarp vinkel med ett hål borrat rakt igenom, skuren i samma vinkel. Flaskans vikt balanserar brädet.

Det är en ny idé som fångar människors uppmärksamhet. Denna marknadsförare säljer ett vinställ för 50 kronor eller två för 75:-. Han säljer mycket fler paket med två än enstaka vinställ. Varför? Det är så mycket billigare att få kan motstå det.

Tänk på stormarknadspriser. Där jag handlar är priset på buntade gröna lökar 3 för 18 kronor. Det finns inget pris för bara en lök. Gissa vad? De flesta som köper tar 3 buntar för 18 kronor. Varför? Det är ett upplevt specialpris på ett kvantitetsköp.

Det verkliga värdet kan till och med vara irrelevant. Folk antar ofta att det är ett bättre pris för tre än att köpa bara en. Så här tänker man. "Jag kanske debiteras 10 kronor för en. Att köpa 3 ger mig varje för bara 6 kronor. Det är bättre värde, så jag köper 3".

Du kan ofta uppmuntra kunderna att spendera mer genom att erbjuda en attraktiv rabatt på en andra eller tredje liknande produkt. Detta kan fungera bra för företag vars kunder vill köpa mer än en. Ett bra exempel skulle vara en damskobutik. Ett sådant företag kan öka försäljningen avsevärt genom att erbjuda ett andra par skor med 15% rabatt.




3 tips för att skriva kraftfulla och övertygande mail

Om du har hört frasen "e-postmarknadsföring är dö...

5 vanliga misstag vid försäljning och hur du undviker dem

Är du inte nöjd med hur låga dina försäljningssi...

De 5 steg till en vinnande marknadsstrategi på sociala medier

Strategi för sociala medier är kommunikationspla...

Hur AI förändrar detaljhandeln

Detaljhandeln är datadriven och Artificial Intel...

Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan ...

Gå den extra milen för att lyckas

Du kan inte misslyckas när du ger mer än 100 procen...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Arbetsstrumpor

Bambu, vattentäta, ESD, skärskydd, FR, m fl - klicka för info!...

Fallskyddskit

Fallskydd och tillbehör för dig som jobbar en bit upp, klicka för att se mer!...