Sälj mer första gången

Konceptet är enkelt... Öka beloppet på det första kundköpet genom att erbjuda rabatter eller andra extra bonusar på kvantitetsköp.

Vad du vill göra är att uppmuntra köparen att spendera mer pengar genom att erbjuda speciella förmåner, extra, rabatter och specialerbjudanden. Vissa köpare är glada över att köpa förbrukningsvaror per förpackning, snarare än med ett enda paket, om de kan spara lite pengar genom att göra det.

Flera av livsmedels-varorna är buntade i mängder som är större än de som en typisk familj skulle köpa. Men ofta är priset för svårt att gå förbi. Människor spenderar mer pengar för att "spara" pengar.

När du väl har en kund i din butik eller bläddrar igenom din katalog är din uppgift att maximera värdet av det köpet. Du vill göra det enkelt för din kund att spendera mer än han eller hon ursprungligen planerade. Och du vill att de ska göra det lyckligt utan ånger.

Ditt mål bör alltid vara att utveckla livslånga kunder. Därför bör alla specialerbjudanden du erbjuder dem alltid vara i deras bästa intresse.

Exempel
Att öka värdet på ett köp kan vara så enkelt som att tillhandahålla stödmaterial eller tillbehör som är naturliga och praktiska tillägg till vad kunden än köper.

En elförsörjningsbutik kan erbjuda häften som vägleder husägare att säkert göra mindre reparationer och installationer. En butik som säljer sportkläder, träningsbyxor och t-shirts kan också erbjuda strumpor eller vindskydd som extra tillbehör.

Det kan också innebära att du ska skala dina priser enligt det köpta beloppet. Detta fungerar bra med produkter som har stora vinstmarginaler och där kunder enkelt kan motivera att få mer än en, till exempel med presentartiklar.

Det finns en kille som säljer vinflaskor med en flaska på lokala mässor och köpcentrumshower. Produkten är helt enkelt en enda träbit i en skarp vinkel med ett hål borrat rakt igenom, skuren i samma vinkel. Flaskans vikt balanserar brädet.

Det är en ny idé som fångar människors uppmärksamhet. Denna marknadsförare säljer ett vinställ för 50 kronor eller två för 75:-. Han säljer mycket fler paket med två än enstaka vinställ. Varför? Det är så mycket billigare att få kan motstå det.

Tänk på stormarknadspriser. Där jag handlar är priset på buntade gröna lökar 3 för 18 kronor. Det finns inget pris för bara en lök. Gissa vad? De flesta som köper tar 3 buntar för 18 kronor. Varför? Det är ett upplevt specialpris på ett kvantitetsköp.

Det verkliga värdet kan till och med vara irrelevant. Folk antar ofta att det är ett bättre pris för tre än att köpa bara en. Så här tänker man. "Jag kanske debiteras 10 kronor för en. Att köpa 3 ger mig varje för bara 6 kronor. Det är bättre värde, så jag köper 3".

Du kan ofta uppmuntra kunderna att spendera mer genom att erbjuda en attraktiv rabatt på en andra eller tredje liknande produkt. Detta kan fungera bra för företag vars kunder vill köpa mer än en. Ett bra exempel skulle vara en damskobutik. Ett sådant företag kan öka försäljningen avsevärt genom att erbjuda ett andra par skor med 15% rabatt.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...