Hur du ordnar ett avslut över affärslunchen

Att göra affärer över måltider är en ritual som har funnits i århundraden. Att ta kunder till frukost, lunch eller middag har länge varit ett effektivt sätt att bygga relationer, försäljning eller sluta affären. Dessa affärsmåltider är i huvudsak affärsmöten.

Kunskap om din produkt eller din tjänst är avgörande för att mötet ska lyckas. Många människor äventyrar möjligheten eftersom de misslyckas med att använda god matetikett. Här är några grundläggande regler för att göra upplevelsen trevlig och lönsam.

Känn dina plikter som värd. Du bestämmer. Det är upp till dig att se till att det går bra och att dina gäster trivs.

Du måste ta hand om varje detalj - från inbjudan till att betala räkningen.
Planera i förväg när du skickar inbjudan. Var säker på att datumet fungerar för dig. Det kan låta självklart, men om du måste avbryta eller skjuta upp kan du se oorganiserad och respektlös ut inför dina klienter.

Välj en restaurang som du känner, helst en där du är känd. Det här är ingen tid att testa den senaste. Att vara säker på kvaliteten på maten och servicen gör att du kan fokusera på affärer.

Tänk på atmosfären

Lämpar det sig för samtal och diskussion? Om du och dina kunder inte kan höra varandra har du slösat bort din tid och pengar.

När du gör din bokning, meddela personalen att du kommer att äta middag med kunder. Om dina gäster föreslår en ny restaurang för dig (kanske du är värd för kunder utanför staden), ring i förväg och prata med kyparen. Gör det klart att du kommer att ha en viktig affärsmåltid.

Bekräfta måltidstiden med dina kunder dagen innan om du träffas. Saker händer och missuppfattningar kan uppstå.

Kom tidigt så att du kan kolla detaljerna strax före. Detta är den perfekta tiden att ge ditt kreditkort till kyparen och undvika besvär som kan uppstå.

Ta hand om sittplatserna

Dina gäster bör ha de främsta platserna - de med utsikten. Som värd, ta den minst önskvärda platsen - den som vetter mot väggen, köket eller toaletterna.

Utöver att vara artig, sätter du dina gäster  främst. När du underhåller en klient, sätt dig bredvid var och en i rätt vinkel snarare än tvärs över bordet. Med två klienter, placera den ena från dig och den andra vid din sida. Om du sitter mellan dem kommer du att se ut som om du tittar på en match på Wimbledon när du försöker följa konversationen.

Låt dina gäster beställa först. Du kan föreslå vissa rätter om det är till hjälp. Genom att rekommendera specifika rätter anger du en prisklass. Beställ lika många enheter som dina gäster, inte mer och inte mindre, för att underlätta måltidens flöde. Det är besvärligt om någon av er beställer en förrätt eller dessert och de andra inte gör det.

Som värd är det du som bestämmer när du ska börja diskutera affärer

Det beror på ett antal faktorer som tid på dagen och hur väl du känner dina kunder. Vid frukost är tiden kort, så sätt igång snabbt. Vid lunch, vänta tills du har beställt så att du inte avbryts. Middag, det mer sociala tillfället, är en tid för rapportbyggande. Begränsa affärssamtalet och gör det när huvudrätten är klar.

När du känner dina kunder väl har du mer grund för småprat. Men eftersom du har etablerat en affärs vänskap kan du eliminera de chitchat när tid är ett problem. När du inte känner dina kunder väl, spendera mer tid på att bekanta dig innan du startar ditt affärsprat.

Ibland behöver du helt enkelt använda ditt eget omdöme om när du ska börja arbeta och inse att om du väntar för länge kan dina kunder börja undra varför de blev inbjudna. Om du börjar för tidigt i måltiden kan dina gäster misstänka att du är mer intresserad av deras pengar än du är av dem.

Håll ett öga på tiden, men låt inte dina gäster se dig kontrollera din klocka. Frukost bör vanligtvis pågå en timme; lunch en och en halv timme. Avsluta din affärsmiddag på två till tre timmar, inte mer.

Hantera eventuella katastrofer varsamt

Med all din uppmärksamhet på detaljer kan det fortfarande gå fel. Maten är kanske inte lever upp till dina normer, servitören kan vara oförskämd eller människorna vid nästa bord högljudda och ur kontroll.

Vad som än händer, se till att det inte är du som tappar kontrollen. Ursäkta dig själv för att diskutera eventuella problem med personalen. Dina gäster kommer att känna sig obekväma om du klagar framför eller till dem.

Begränsa mängden alkohol du dricker vid affärsmåltiden. Tre-Martini-lunchen är mestadels ett minne blott. Men cocktails och vin är fortfarande en del av affärsmiddagen. Eftersom alkohol ibland kan ha samma effekt som sanningsserum.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...