Följ upp din kund

När du har gått igenom en försäljnings-session med en kund, oavsett om du säljer något eller inte, följ upp. Annars var din tid till viss del bortkastad.

Varje del av en försäljningsprocess från den första kontakten, till produktens presentation, till det sista steget, uppföljning, är alla lika viktiga.

Följande process är en viktig del av försäljningsprocessen av flera viktiga skäl, här är några:

1. Uppföljning får dina kunder att känna sig viktiga
När en kund går in i din butik eller kontaktar dig på annat sätt vill de inte betraktas som en i mängden. De vill bli behandlade som om de är den enda kunden du har.

Genom att följa upp efter din första kontakt berättar det för kunden att du menar allvar med att göra affärer.

De kommer att uppskatta kontakten och detta kommer att vara ett tydligt meddelande till dem att de inte bara var en försäljning på väg mot ditt mål.

2. Att följa upp med din kund visar att du bryr dig
En annan anledning att följa upp din kund är att ta reda på hur de mår och hur deras nya produkt gynnar dem.

Ställ frågor om produkten och den erfarenhet de har haft med dig och ditt företag. Det är alltid bra att få feedback, bra som dåligt. På så sätt kan du korrigera allt som din kund inte var nöjd med, lära av ditt misstag och se till att inte låta det hända igen med din nästa kund.

Om deras feedback är negativ eller om de bara inte är nöjda med produkten, ta reda på deras orsaker, var empatisk och försök lösa problemet så gott du kan.

3. Följ upp med din kund för fler säljmöjligheter
Efter ditt första möte med din kund hände en av två saker. Antingen fick du försäljningen, eller så lämnade din kund fortfarande osäker.

Om du fick försäljningen är det viktigt att följa upp din kund av skäl som anges i nummer två, du har också möjlighet att sälja mer. Medan de är i telefon, be om tillstånd att gå igenom några av dina andra produkter som du tror att de kan vara intresserade av.

Om din kund lämnade dig fortfarande osäker, är detta det perfekta tillfället att se om de har fattat ett beslut. Om de inte har det, fråga om det är något de vill att du ska gå igenom igen, eller om de har fler frågor som de skulle vilja ställa.

En sista anteckning. . .
Innan en kund lämnar dig eller lägger på telefonen, gör din kund medveten om dina avsikter att följa upp med dem. Om din försäljningssession gick bra borde detta inte vara ett problem.

Att följa upp dina kunder är ett utmärkt tillfälle att hålla kontakten med dem och det finns ingen lag som säger att du inte kan följa upp mer än en gång.

Ju mer du håller kontakten med dina kunder, desto starkare blir din relation till dem. Ju starkare förhållande, desto fler affärer och rekommendationer kan du förvänta dig från dem.

Så följ upp, alltid!




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...