Utvärdera din kund

När en kund kommer in på ditt kontor, sälj inte på dem den första produkten som du tänker på. Ställ några frågor och utvärdera deras behov. Sälj dem sedan produkter som uppfyller deras behov.

Jag arbetade en gång med en kille i bankbranschen, som var en av de bästa på att förklara fördelarna med våra produkter, det enda problemet var att han ägnade så mycket av sin tid åt att förklara, men sålde aldrig någonting.

Han sålde aldrig någonting för att han aldrig tog sig tid att lära känna vad hans kunders behov var, därför försökte han sälja dem saker som de egentligen inte behövde.

Ingen kommer att köpa saker som de inte behöver
Det är därför det är så viktigt att utvärdera din kund. Börja med att göra din kund så bekväm som du kan, prata om icke-affärsämnen som väder, sport eller en aktuell händelse.

När du och din kund har skapat en tillräckligt bra kontakt, börja ställa några frågor så att du kan utvärdera kundens behov.

Du kan börja med att ta reda på varför din kund kom till dig i första hand. Ta reda på vilka produkter de redan har. Ta reda på om de redan har att göra med en av dina konkurrenter. Ta i så fall reda på allt du kan om produkterna och tjänsterna de har från din konkurrent, så att du kan jämföra produkter och avgifter.

Det är ett perfekt tillfälle att ta reda på hur mycket bättre dina produkter och tjänster är jämfört med dina konkurrenter. Ta reda på vad de behöver och har råd med.

När du väl har utvärderat din kund är chansen att göra en försäljning mycket god, eftersom du nu kommer att erbjuda din kund något de behöver och kan använda, så de kommer sannolikt att köpa den.

Det sista en kund vill höra om är en massa saker som de inte behöver. De har en anledning att komma in till dig, så ta reda på vad den anledningen är och gör allt du kan för att tillgodose deras behov.

Slösa inte din tid på att försöka trycka på dem alla dina produkter samtidigt. Denna tid kan användas bättre för att utvärdera dem.

  • Lär känna din kund
  • Utvärdera deras behov
  • Möt deras behov med lämpliga produkter

Genom att utvärdera din kund innan du säljer, kommer du att upptäcka att försäljningsprocessen kommer att bli mycket lättare för dig.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...