Låt inte dina heta leads kallna

Varje dag räknas när du gör affärer - de leads du får idag kan mycket väl ligga i dina konkurrenters händer imorgon.

Det är därför jag inte kan understryka vikten av att dra full nytta av dina leads när du får dem.
Leads är inte avsedda att sitta fast på anslagstavlor eller bara läggas in i datorn. De är avsedda att ageras utifrån.

Kundens tankeprocess är att köpa en produkt eller tjänst då de har anmält sitt intresse.

Om någon inom ditt företag ger dig ett kvalificerat lead har detta lead gjort flera människor medvetna om sitt intresse av en produkt eller tjänst. Vilket skulle innebära att deras namn och telefonnummer finns hos mer än ett företag.

Tidpunkten för leads är viktigt, det ögonblick du tar fram den blivande kunden, tar upp telefonen och tar kontakt med den personen.

Genom att inte agera direkt ger du din potentiella kund en möjlighet att söka någon annan för att förse dem med den produkt eller tjänst de letar efter.

Jag arbetade en gång med en kille när jag var i bankbranschen. Han tillhörde några nätverksgrupper, och när han fick in leads vid ett av sina veckomöten skulle han tillbaka till kontoret, fästa det på hans kalender och låta den sitta där i tre till fem dagar.

När han äntligen fick ta fram namnet på den potentiella kunden fick han alltid samma svar. Kunderna skulle informera honom om att de inte längre var intresserade, eftersom de redan gjort affärer med någon annan.

Han slängde på telefonen och klagade på sin otur när det gällde leads. Jag tror att budskapet här är klart. Detta är ett exempel på vad du inte ska göra med dina leads.

Genom att låta ett varmt leads sitta och kallna kommer du garanterat att förlora den kunden.

Jag tror inte att din kund skulle uppskatta ett telefonsamtal tre till fem dagar efter att du har fått deras intresseanmälan. Även om de fortfarande finns på marknaden för din produkt kommer du inte att få en bra start.

Leads är avsedda att agera på. Så nästa gång du får en, tveka inte, sluta med det du gör och kontakta den personen nu!




3 tips för att skriva kraftfulla och övertygande mail

Om du har hört frasen "e-postmarknadsföring är dö...

5 vanliga misstag vid försäljning och hur du undviker dem

Är du inte nöjd med hur låga dina försäljningssi...

De 5 steg till en vinnande marknadsstrategi på sociala medier

Strategi för sociala medier är kommunikationspla...

Hur AI förändrar detaljhandeln

Detaljhandeln är datadriven och Artificial Intel...

Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan ...

Gå den extra milen för att lyckas

Du kan inte misslyckas när du ger mer än 100 procen...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Arbetsstrumpor

Bambu, vattentäta, ESD, skärskydd, FR, m fl - klicka för info!...

Fallskyddskit

Fallskydd och tillbehör för dig som jobbar en bit upp, klicka för att se mer!...