Låt inte dina heta leads kallna

Varje dag räknas när du gör affärer - de leads du får idag kan mycket väl ligga i dina konkurrenters händer imorgon.

Det är därför jag inte kan understryka vikten av att dra full nytta av dina leads när du får dem.
Leads är inte avsedda att sitta fast på anslagstavlor eller bara läggas in i datorn. De är avsedda att ageras utifrån.

Kundens tankeprocess är att köpa en produkt eller tjänst då de har anmält sitt intresse.

Om någon inom ditt företag ger dig ett kvalificerat lead har detta lead gjort flera människor medvetna om sitt intresse av en produkt eller tjänst. Vilket skulle innebära att deras namn och telefonnummer finns hos mer än ett företag.

Tidpunkten för leads är viktigt, det ögonblick du tar fram den blivande kunden, tar upp telefonen och tar kontakt med den personen.

Genom att inte agera direkt ger du din potentiella kund en möjlighet att söka någon annan för att förse dem med den produkt eller tjänst de letar efter.

Jag arbetade en gång med en kille när jag var i bankbranschen. Han tillhörde några nätverksgrupper, och när han fick in leads vid ett av sina veckomöten skulle han tillbaka till kontoret, fästa det på hans kalender och låta den sitta där i tre till fem dagar.

När han äntligen fick ta fram namnet på den potentiella kunden fick han alltid samma svar. Kunderna skulle informera honom om att de inte längre var intresserade, eftersom de redan gjort affärer med någon annan.

Han slängde på telefonen och klagade på sin otur när det gällde leads. Jag tror att budskapet här är klart. Detta är ett exempel på vad du inte ska göra med dina leads.

Genom att låta ett varmt leads sitta och kallna kommer du garanterat att förlora den kunden.

Jag tror inte att din kund skulle uppskatta ett telefonsamtal tre till fem dagar efter att du har fått deras intresseanmälan. Även om de fortfarande finns på marknaden för din produkt kommer du inte att få en bra start.

Leads är avsedda att agera på. Så nästa gång du får en, tveka inte, sluta med det du gör och kontakta den personen nu!




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...