Bygg ett starkt affärsförhållande

När det gäller affärer och försäljning är det viktigt att bygga en stark relation. Ju starkare din relation är med din kund, desto mer sannolikt kommer de att hänvisa ditt företag.

Gör ett försök varje dag att bygga vidare på de relationer du har med din kund. Säg inte bara hej när de går in och farväl när de går.

Det sista du vill göra är att få din kund att känna sig som en statistik.

Låt dem veta att deras affärer med dig uppskattas. Prata med dem, starta icke-affärssamtal med dem. Det kan handla om vad som helst, till exempel väder, sport, film, husdjur, etc. Icke-affärssamtal gör din kund lugn och får dem att prata. Ju mer de pratar med dig, desto mer öppnar de upp för dig och öppnar dörren för fler säljmöjligheter.

Eller så kan du hålla det enkelt. Till att börja med, lär känna era kunder med namn, adressera dem med namn. Säg saker som "hur går det idag?" Eller "hur var din helg?" Eller "finns det något jag kan hjälpa dig med idag?" Gör din närvaro känd.

Din kund vill bli uppskattad, så ta några minuter av din tid för att visa dem att du bryr dig om dem som kund.

Ett annat sätt att stärka din relation med din kund är att ha ett kundregister till hands med en lista över alla dina kunders födelsedagar, årsdagar och speciella evenemang. Håll ögonen och öronen öppna när kunder pratar om kommande händelser i deras liv. Såsom barns födelsedagar och examen.

När lämpligt datum närmar sig, skicka ett kort till din kund, vare sig det är ett semesterkort, ett födelsedagskort, ett examenskort eller ett gratulationskort.

Skicka det bara.

Dina kunder kommer att uppskatta det faktum att du kom ihåg dem på deras speciella dag. Detta kommer bara att stärka den relation du redan har med dem.

Det finns många skäl att bygga en stark relation med din kund, men två av anledningarna är särskilt viktiga.

En viktig orsak är att kunderna uppskattar god kundservice. De vill veta att om något någonsin hände med deras produkt eller tjänst, skulle de vända sig till dig.

Detta är oerhört viktigt eftersom din kund kommer att ha detta i åtanke när dina konkurrenter försöker locka över dem.

Och tro mig, dom kommer att försöka ta över dem. Så länge du tillhandahåller utmärkt kundservice, kommer din kund att hålla sig till dig.

Det finns ingen ersättning för utmärkt kundservice.

Den andra anledningen till att bygga relationer är så viktiga är på grund av rekommendationer.
En kund som behandlas med respekt och får utmärkt kundservice kommer med säkerhet att hänvisa sin familj och vänner till dig. Varför skulle de inte?

Din viktigaste tillgång är din kund, så bygg och stärk grunden du har med dem. Skaffa starka relationer, det kommer att bygga din försäljning.




3 tips för att skriva kraftfulla och övertygande mail

Om du har hört frasen "e-postmarknadsföring är dö...

5 vanliga misstag vid försäljning och hur du undviker dem

Är du inte nöjd med hur låga dina försäljningssi...

De 5 steg till en vinnande marknadsstrategi på sociala medier

Strategi för sociala medier är kommunikationspla...

Hur AI förändrar detaljhandeln

Detaljhandeln är datadriven och Artificial Intel...

Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan ...

Gå den extra milen för att lyckas

Du kan inte misslyckas när du ger mer än 100 procen...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Arbetsstrumpor

Bambu, vattentäta, ESD, skärskydd, FR, m fl - klicka för info!...

Fallskyddskit

Fallskydd och tillbehör för dig som jobbar en bit upp, klicka för att se mer!...