Framgångsrika undersökningar: 10 tips för bättre resultat

Varför skulle du använda en e-post- eller onlineundersökning när du helt enkelt kunde ringa dina kunder och kunder och be om deras input?

Massor av skäl.

  • standardisering
  • lätt att få ett stort antal svar
  • lätt att tabulera, analysera
  • enkelt (och ofta roligt) för dina medarbetare och kunder
  • billigt
  • icke-påträngande
  • tidseffektivt (för dig och för dina kunder och kunder)
  • skydda dina kunders anonymitet (om det är viktigt)
  • professionell
  • inga "kalla samtal"
  • inga telefonsvarare!

Och har du kommit på hur lång tid det skulle ta att ha 100 15-minuters konversationer istället? (Jag behöver inte räkna för att veta att det är för långt!)

Så i den här artikeln ska jag prata undersökningar. Hur du hittar dem, hur du gör dem och hur du får ut det mesta av dina resultat. Här kommer....

1 - Klargör dina mål
Vad är din anledning till att göra undersökningen?
Du kanske vill få dina kunders synpunkter på dina produkter och tjänster, låt dem veta att du verkligen bryr dig om vad de tycker eller lär dig vad som håller dem uppe på natten. (Eller något däremellan ....)
Innan du börjar, var mycket tydlig med vad du vill åstadkomma. Var sedan säker på att varje fråga i din undersökning kommer att ta dig ett steg närmare ditt mål.

2 - Välj ett undersökningsföretag
Du kan skriva och producera din undersökning själv, eller (lättare) använda ett av de många företag som erbjuder undersökningstjänster. Dessa tjänster har olika priser (från gratis till ganska dyra) och med en mängd olika alternativ (från grundläggande till ganska omfattande).

Surfa runt lite på nätet för att se vad som finns där ute och vad som verkar mest lämpligt för det du gör. I dina vandringar kanske du vill kolla in:
www.EZsurvey.com
www.zoomerang.com
www.pollcat.com
eller min favorit, www.surveymonkey.com

3 - Håll det kort
Oftast ber vi deltagarna att göra oss en tjänst genom att fylla i vår undersökning - även om informationen vi samlar in kommer att hjälpa dem på längre sikt. Så respektera deras tid genom att hålla din enkät kort (högst 10 frågor, om det inte är absolut nödvändigt) - och enkelt att fylla i och returnera.

Ju enklare det är att slutföra, desto fler svar kommer du sannolikt att få.

4 - Blanda upp det
De flesta automatiska undersökningar möjliggör många olika typer av frågor, inklusive:

  • flervalsfrågor
  • välj en eller flera från en lista
  • fyll i tomrummet
  • betyg på en 1-5 (eller liknande) skala
  • öppna frågor med en ifyllningsruta

Försök att blanda olika frågetyper i ditt formulär för att hålla det intressant. Massor av uppsatsfrågor verkar ofta "för svåra" för deltagarna. Omvänt kan alla flervalsfrågor bli lite tråkiga.

5 - Få det där ute
Ibland vill du begränsa din undersökning till en viss grupp: dina kunder, personer som har köpt din bok eller deltagit i en viss kurs, dina prenumeranter på nyhetsbrev etc.

Ofta letar du efter svar från en mycket bredare publik, säg, egenföretagare över 50, eller alla tränare i Norden. I det här fallet kan du skicka länken till undersökningen via e-post till din lista och be mottagarna att vidarebefordra undersökningen till alla de känner som passar din kategori. (Du vill ge dem en övertygande anledning att göra det!)

6 - Gör kurskorrigeringar
En av de stora sakerna med de flesta undersökningar (Survey Monkey är ett bra exempel) är att du kan komma in och titta på resultaten när de kommer in.

Här är varför det är viktigt:

Om svaren du får inte svarar på dina frågor på det sätt du förväntat dig, har du möjlighet att se över din undersökning direkt. Revidera en fråga ... byt ut den ... ändra ordningen ... integrera något du lärt dig av en deltagare ... lägg till något du glömde.

Gå in och titta för att se vad som händer och gör korrigeringar om det behövs.

7 - Analysera resultat
När alla svaren har kommit in, titta noga på dem. Vad säger de "kvantitativa" uppgifterna till dig? Skär och tärna siffrorna för att lära dig allt du kan av svaren du får.

Om du använder en undersökningstjänst som erbjuder dem, kontrollera dina data i olika format, från cirkeldiagram till grafer.

  • Och lika viktigt, vilken "kvalitativ" information kommer igenom?
  • vad är den allmänna känslan du får av de öppna svaren?
  • hur entusiastiska var respondenterna att dela med sig av sina åsikter?
  • vad säger "magkänslan" till dig?

8 - Använd resultat för att förbättra ditt företag
En sak jag har lärt mig genom åren är att människor inte alltid gör det de "säger" de ska göra på undersökningar! Och i den meningen kan undersökningar vara vilseledande.

När det gäller trender, riktningar, känslor, intressen, etc., tenderar resultaten dock att vara ganska exakta. Fortsätt prova, men med försiktighet. (Testa alltid innan du gör stora dramatiska ändringar!)

9 - Använd rapporten som ett specialerbjudande
Låt oss inse det, människor är ganska nyfikna. Vi skickar in våra svar på en enkät eller frågeformulär och undrar sedan vad alla andra hade att säga.

Utnyttja denna nyfikenhet! Du kan:

  • erbjuda rapporten/analysen som ett "tack" för att du svarar (detta hjälper dig att öka ditt svar)
  • skriva en särskild rapport och förvandla den till en passiv inkomstprodukt (särskilt användbar för svåråtkomlig information i en smal marknadsnisch)

10 - Använd undersökningar ofta
De är lätta. De ger oss massor av användbar information. Våra kunder tycker om dem. De är ofta gratis. De ger oss praktiskt taget svar i realtid.

Låt oss inse det ... en undersökning är ett fantastiskt verktyg, och om du inte har gjort det ännu, hoppas jag att du gör ett försök snart.



Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...