Lås upp värdet av dina kunder

En av de största spänningarna i affärer är att skaffa en ny kund. Många företag är för upptagna med  att skaffa nya kunder att de inte lägger tillräckligt med tid eller pengar på att låsa upp värdet av sina befintliga kunder. Det förvånar mig hur ofta företag misslyckas med att betrakta sina befintliga kunder som en av sina mest värdefulla tillgångar.

Det kanske inte är samma spänning i att få beställningar från befintliga kunder, men det är här de verkliga vinsterna görs. Det är allmänt accepterat bland de flesta marknadsföringsexperter att det kostar minst fem gånger mer att skaffa en ny kund än att få en order från en befintlig kund.

Det finns många sätt som du kan låsa upp värdet av din befintliga kundbas och i den här artikeln kommer jag att visa dig några av dessa sätt.

Det första ett företag behöver göra är att utveckla inställningen att deras kundbas är deras mest värdefulla tillgång. Kunder måste behandlas som guld eftersom det är vad de är för ditt företag. Att svara på behoven hos dina befintliga kunder måste prioriteras framför prospektering efter nya kunder.

För att låsa upp värdet av dina kunder krävs att du har ett utbud av produkter som uppfyller deras behov. Produkter bör vara noggrant utvalda för att säkerställa att de håller rätt kvalitet och kommer att möta kundernas behov. Dina kunder kommer ofta att berätta vad de behöver om du lyssnar på dem noggrant. Detta kan spara mycket tid och kostnader vid marknadstestning av nya produkter.

Håll kontakten med dina kunder

Det finns en mängd olika sätt att göra detta och Internet erbjuder ett kostnadseffektivt sätt att göra det. Ett regelbundet nyhetsbrev för kunder som ger dem användbar information är det vanligaste sättet. Du måste dock veta vad dina kunder vill ha för att göra detta verkligt effektivt.

Samla dina kunders preferenser och övervaka deras köpvanor. Detta kan ge dig mycket värdefull information. För att få värdefulla idéer, titta på några av de saker som Amazon gör. Till exempel låter Amazon människor prenumerera på uppdateringar om olika typer av böcker och produkter. På så sätt kan de regelbundet ge information som kunden är intresserad av.

Amazon hade också en författaruppdateringstjänst. Du berättar för dem vilka dina favoritförfattare är och när det är något nytt från den författaren får du ett e-postmeddelande. De har också en anläggning som föreslår andra titlar eller produkter som du kan vara intresserad av. Detta är baserat på vad du funderar på att köpa och vad andra som köpt samma vara också köpt.

Genererar dessa funktioner mer försäljning från sina befintliga kunder?

Det kan du slå vad om att de gör!

Hur kan du använda dessa koncept för att låsa upp värdet av dina kunder?

Fundera på hur du kan göra det enkelt för dina kunder att beställa igen. Enkla saker som att inte behöva fylla i alla sina uppgifter igen på beställningsformuläret hjälper. På så sätt behöver kunderna bara informera dig om ändringar i sina uppgifter och beställningsprocessen går mycket snabbare.

Se regelbundet över dina kunders köpvanor. Detta kan avslöja information om erbjudanden som du kan göra som uppfyller deras behov. Att ge dem en lösning på deras problem leder inte bara till ytterligare försäljning utan också stark goodwill.

Kundtjänst kan vara ett av dina starkaste vapen i kampen för att behålla dina kunder. Gör allt för att anpassa svaren på kundförfrågningar. Skicka inte e-postmeddelanden med standardformulär om du kan undvika det. Även om detta kommer att ta längre tid, så kommer belöningarna att bli mycket större.

Var snabb att uppfylla garantier

Det visar att du menar vad du säger och kommer att bygga upp en stark trovärdighet. Alltför ofta leder dröjsmål och långsamma svar till förlorad trovärdighet och en förlorat framtida kund. När du behandlar dina kunder som de viktigaste personerna för ditt företag, kommer de att tycka att upplevelsen är givande och kommer tillbaka ofta.

Varje företag är olika och har sina egna specifika sätt som kan generera större värde från deras befintliga kunder. Genom den här artikeln hoppas jag att jag har hjälpt dig att börja tänka mer på hur du kan låsa upp värdet av dina kunder.

Kom ihåg att ju mer tid du lägger ner på att ta hand om ditt företags stora tillgång, desto mer vinst kommer du att göra.

En sidofördel är att dina kunder till och med kan tipsa sina vänner och medarbetare om ditt företag, vilket resulterar i ett stadigt flöde av nya kunder med en mycket liten kundanskaffningskostnad.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...