En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinningarnas moder. Med obefintlig marknadsföringsbudget tvingas startups söka det optimala och förmodligen mest grundläggande sättet att skaffa kunder - genom att fokusera på vem de är och var de är.

De kan inte spendera miljontals kronor på att bygga sitt varumärke så de påverkar konsumenterna att köpa din produkt.

Så vad gör du?

Du justerar din produkt tills den uppfyller deras behov och du trycker på den virala knappen för att få tillväxten att skjuta upp exponentiellt. Det är en fråga om överlevnad för startups. Du har oftast varken tid eller pengar eftersom det är en fråga om liv och död för ditt företag. Hela företaget är fokuserat på samma mål: Få produkten rätt för kunderna att motivera existensen av företaget och dess produkt.

Vi har nu en term för detta: Growth Hacking.

Denna term myntades av Sean Ellis 2010 där han bloggade om en tillväxthacker som "en person vars sanna ord är tillväxt. Allt de gör granskas av dess potentiella inverkan på skalbar tillväxt". Denna term introducerades av Andrew Chen för en bredare publik genom hans blogginlägg: "Growth Hacker is the new VP Marketing".

Growth hacking borde vara det tänkesätt som alla anställda bör ta till sig, oavsett startup eller stora företag. Oavsett om du är på marknadsavdelningen, tekniker, tillverkning eller försäljningen så vet alla att kunderna är centrum i verksamheten.

Utan kunder skulle verksamheten inte existera. Punkt.

Ryan Holidays "Growth Hacker's Marketing" säger att growth hacking börjar med "Product Market Fit". Growth hackare tror att produkter - även hela företag och affärsmodeller - kan och bör ändras tills de är redo att generera stora reaktioner från de första som ser dem. Ryan berättade att tillväxthackarens tankesätt är ett där vi behandlar våra produkter och tjänster som något formbart som kan förändras och förbättras tills vi hittar den bästa iterationen.

I själva verket är detta anpassat till design-tänkande-processen där det finns tre iterativa nyckelsteg för utformningen av en lösning:

  • Inspiration
  • Ideation
  • Implementation

Processen i sig är inte linjär. Den går igenom en berg-och dalbana av divergens och konvergens innan lösningen blir skarpare och skarpare med iterationen av ingångsprocesser och skalar löken tills du tydligt kan se dina kunders behov.

Bill Gross gjorde en studie av mer än 200 startups för att förstå vilka av faktorerna som är de viktigaste framgångsfaktorn för startups:

  • Team/exekvering
  • Idé
  • Affärsmodell
  • Finansiering
  • Timing

Till hans förvåning är den viktigaste faktorn nummer ett timing. Det spelar ingen roll om du har en bra idé med ett bra team.

Om timingen är för tidig är dina kunder inte där!

Dina kunder kanske inte väljer din produkt. Så, hur får startups som Airbnb rätt timing? Den enkla idén att bygga en plattform där människor som ville hyra ut sitt utrymme till främlingar online kan få en så stor framgång? Det var faktiskt inte deras ursprungliga idé. De lyckades hacka tillväxten genom att ständigt justera sin produkt för att möta den söta punkten Product Market Fit.

2007 startade verksamheten som ett sätt för grundarna att förvandla vardagsrummet i sin loftlägenhet till ett litet bed-and-breakfast. Grundarna döpte det till Airbedandbreakfast.com och lade ut luftmadrasser på sina golv och erbjöd gratis hemlagad frukost till gästerna.

De utökade idén senare till att rikta in sig på resenärer som gick på konferenser som ville hyra en buss eller ett boende när alla hotellen var fullbokade. Efter mycket finjusteringar blev det en plattform där man kan hyra vilken form av boende man kan tänka sig.

Så, hur fick Airbnb rätt timing?

Tidpunkten för produktlansering är nyckeln. Men hur vet man vad som är rätt tid? Inte genom att ha en produkt och ta reda på tidpunkten för att flytta. Det är en iterativ process där vi justerar produkten tills den passar vad dina målkunder vill ha.

Var tydlig med vilka som är dina kunder och se vad de behöver nu

Tänkesättet för produktmarknadsanpassning måste förankras i varje medarbetare. Growth hacker är inte en arbetsbeskrivning, det är ett tankesätt. Hur hackar du tillväxten? Tillväxten är nära relaterad till kunderna. När kunderna kommer i massor skjuter din tillväxt upp exponentiellt. Så vilka är de och var är de och vad vill de ha är nyckeln till att driva detta.

Growth hackers är människor som kan ingenjörernas språk och möjligheten att använda rätt verktyg för att spåra data som kan berätta för dem vad deras kunder skriker åt dem.

Det handlar om att sätta kunderna i centrum. Vilka är de och var är de? Prata med dem, tolka deras svar via ett datadrivet tillvägagångssätt.

Designa om produkten för att passa deras behov, övervaka igen och upprepa. Det kan göras genom fysisk interaktion genom intervjuer eller observation av kunderna. Det kan vara online där vi använder dataanalys för att avgöra vad kunderna berättar för oss. Det handlar om att experimentera, lära och justera tills vi når vändpunkten.




5 vanliga misstag vid försäljning och hur du undviker dem

Är du inte nöjd med hur låga dina försäljningssi...

De 5 steg till en vinnande marknadsstrategi på sociala medier

Strategi för sociala medier är kommunikationspla...

Hur AI förändrar detaljhandeln

Detaljhandeln är datadriven och Artificial Intel...

Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan ...

Gå den extra milen för att lyckas

Du kan inte misslyckas när du ger mer än 100 procen...

10 tips om hur du tjänar pengar på din sajt

Hundratusentals webbansvariga över hela världen t...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Fallskyddskit

Fallskydd och tillbehör för dig som jobbar en bit upp, klicka för att se mer!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...