Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan är att vi lär av dem och tillämpar lärdomarna i både våra online- och offlineverksamheter. Ett av mina mest kostsamma misstag hände för cirka tolv år sedan i affärsvärlden offline.

Men de lärdomar jag lärde mig är lika tillämpliga online som de är offline.

Efter att ha etablerat ett litet postorderföretag på deltid bestämde jag mig för att utöka verksamheten med direktreklam. Jag hade läst alla böcker och gått en kurs och det verkade vara det bästa sättet att nå mina mål. Efter att ha kontaktat olika leverantörer av e-postlistor bestämde jag mig för att jag hade hittat den perfekta listan för att nå min målmarknad.

Priser erhölls från listägaren och han gav mig gärna små mängder namn till en början så att jag kunde testa hans lista. Dessa tester var tillräckligt framgångsrika för att jag skulle bestämma mig för att genomföra två stora e-postkampanjer efter varandra. Jag var väldigt säker på att jag skulle få otaliga beställningar och snart lämna mitt heltidsjobb.

Katastrofen inträffade med det första utskicket och det andra utskicket var för långt framskridet för att stoppas.

Det första tecknet var en betydande ökning av antalet döda adresser. Då var mängden beställningar mindre än hälften av vad jag förväntade mig. Det andra utskicket gav liknande resultat. Jag fick betydligt mindre pengar och jag var tvungen att stanna på mitt heltidsjobb för att betala tillbaka de skulder jag skapat.

Kort därefter började jag läsa rapporter om att listägaren utreddes för bedrägeri och andra brottsliga anklagelser. Allt som allt, ett tråkigt läge.

De viktigaste lärdomarna jag lärde mig av den här erfarenheten var:

a) Kontrollera alltid integriteten hos vem du gör affärer med - speciellt om du inte har haft tidigare affärer med dem.

b) Anta aldrig att begränsade testresultat kommer att dupliceras i större tester.

c) Förbind dig aldrig till marknadsföringsaktiviteter - det är bättre att växa långsammare än att förlora dina surt förvärvade pengar.

d) Den angivna storleken och kvaliteten på en e-postlista bör betraktas med försiktighet.

e) Se till att du har tillräcklig vinstmarginal i din produkt för att kunna överleva om ditt gensvar skulle vara mycket dåligt - särskilt i direktmarknadsföring.

Idag tillämpas de lärdomar jag lärt mig på mina onlineverksamheter på följande sätt:

Ensamutskick till listor över nyhetsbrevprenumeranter görs med försiktighet. Vissa listägare kommer att blåsa upp sina prenumeranter för att uppmuntra annonsörer att använda deras tjänster. Det första jag gör är att prenumerera på nyhetsbrevet för att se kvaliteten på innehållet och vad andra annonserar via soloannonser.

Sedan kör jag en radannons i nyhetsbrevet för att testa prenumeranternas lyhördhet. Detta ger mig också en indikation på om den angivna storleken på listan är sann eller inte. Jag har fått bättre respons från en lista på 20 000 än vad jag fick från en lista på över 200 000. Många faktorer kan påverka ett sådant resultat.

Även om du borde få ett mycket bättre svar från soloannonser än klassannonser, lönar det sig fortfarande att testa vad du än kan. Om en rubrikannons i nyhetsbrevet inte resulterade i svar, skulle jag inte annonsera med soloannonserna. Däremot kan jag testa några olika klassificerade annonser för att se om de första resultaten var korrekta innan jag går vidare till andra möjligheter.

Det är värt att "kolla siffrorna" innan du spenderar pengar på reklam.

Medan många marknadsföringsexperter pratar om konceptet livstidsvärde för en kund, bör de vars affärsaktiviteter fokuserar på att marknadsföra produkter från affiliateprogram betrakta detta med försiktighet. Bestäm istället hur många som måste säljas så att provisionen du får täcker kostnaden för din annonsering.

Ju högre procentuell respons på ditt erbjudande du behöver för att täcka dina annonseringskostnader, desto större är chansen att du går med förlust. Lita inte på branschstatistik eller genomsnitt för att fatta dina beslut. Håll noggranna register över dina aktiviteter så att du vet vad som fungerar, vad som ska undvikas och vad du kan förvänta dig av framtida marknadsföringsaktiviteter.

Slutligen, var försiktig när du överväger säkra listor och alla typer av e-postadresslistor som kan köpas.

Min erfarenhet är att det INGA verkligt säkra listor finns tillgängliga förutom att ha din egen opt-in-lista. Varje form av massmail till personer som inte har gått med på att ta emot ditt meddelande kommer att skada ditt företags rykte och dina möjligheter att försörja sig på Internet.




5 vanliga misstag vid försäljning och hur du undviker dem

Är du inte nöjd med hur låga dina försäljningssi...

De 5 steg till en vinnande marknadsstrategi på sociala medier

Strategi för sociala medier är kommunikationspla...

Hur AI förändrar detaljhandeln

Detaljhandeln är datadriven och Artificial Intel...

Var smart – lär av dina affärsmisstag

Vi gör alla misstag i affärer. Den viktiga frågan ...

Gå den extra milen för att lyckas

Du kan inte misslyckas när du ger mer än 100 procen...

10 tips om hur du tjänar pengar på din sajt

Hundratusentals webbansvariga över hela världen t...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Fallskyddskit

Fallskydd och tillbehör för dig som jobbar en bit upp, klicka för att se mer!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...