Hur du prissätter för optimal vinst - 5 enkla steg

Som med mycket annat så krävs det inte raketforskning för att få det här rätt, men en glidning kan allvarligt skada din slutresultat. De tre faktorerna, lika viktade, är följande:

  • Värdet som dina kunder sätter på din produkt och tjänst
  • Kommer du att tjäna pengar?
  • Vad dina konkurrenter tar betalt för samma eller motsvarande

Så hur definierar vi kundvärde?
Värde är vad en köpare får när de använder din produkt eller tjänst. Det är figuren som de sätter på, deras nya förmågor. De som du har levererat till honom genom att äga det du säljer.

Värdet är inte alltid kvantifierat i monetära termer. En golfare kan gå till ett proffs, få tre lektioner och sänka handikappet med tio - så vad är det värt för dem? Om de tidigare hade spenderat 50 000 kr på lektioner och fortfarande varit hemska, kan det vara värt oerhört mycket.

Den viktigaste övervägningen är att köparen måste känna att de fick "bra värde" från sitt köp.

Detta goda värde får dock inte säljas med förlust!
Med tanke på att du gör affärer för att göra vinst, är det viktigt att du inte säljer allt med förlust. Det är bra att ha förlustledare och verkligen erbjuda freebies, för att uppmuntra nya kunder eller att belöna lojala kunder. Men ditt företag måste vara lönsamt, annars kommer du inte att ha ett.

För att förstå om du tjänar på en produkt eller produktgrupp bör du ta med alla fasta och rörliga kostnader. Titta sedan på hur många du kommer att sälja och se till att det är värt att sälja till det priset.

Men tänk om det är bra för dig och din kund, men din konkurrent är billigare!
Kontrollera först och främst att det de säljer är identiskt med det du säljer. Om det är så är det bara att skapa en marknad som din konkurrent städar upp på.

Den goda nyheten är att i 99,99% av fallen är dina produkter eller tjänster inte identiska. Det är här det är viktigt att skapa ditt unika värdeförslag. Detta måste särskilja dig som den bästa lösningen på din valda målmarknad eller nisch.

Det är också viktigt att inse att den bästa lösningen inte heller är den billigaste. Låt oss gå tillbaka till golfproffset. Han tar ut 600 kronor per lektion för sina tjänster, hans konkurrent tar 300 kronor per lektion. Men om det du vill ha är snabb förbättring, och den här killen har vittnesmål för att bevisa vad han har gjort, genom att spendera 1800 kronor med honom, för att få 10 skott av din golfrunda, kan du spara tusentals, som du kunde ha spenderat med 300 kronors-killen.

Slutsatsen är att din prissättning måste ta hänsyn till de tre viktiga övervägandena, ger du kunden ett bättre värde än dina konkurrenter, till ett lönsamt pris.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...