Tips vad framgångsrika företag bör lära av IKEA

IKEAs historia går mer än 60 år tillbaka i tiden. Grundaren till IKEA, Ingvar Kamprad, är idag värd 78,1 miljarder dollar. Även om han är så rik ryktas det om att han fortfarande köper begagnade kläder, vilket kan vara sant när han växte upp i som fattig.

Han har dock utvecklat ett sätt att visa upp produkter som ger en bättre konsumentupplevelse. IKEA har enligt uppgift en teknik för att sälja sina produkter, tjänster och varor på ett sätt som ger konsumenten en stor upplevelse, och detta är en metod som andra företag bör implementera genom att införliva detta i sina säljplaner.

Företagare kommer att öka sina intäkter om de följer dessa tips. De extra intäkter som genereras är resultatet av en "sidojobb med extra intäkter genererade" eftersom det öppnar fler tillväxtmöjligheter. Wal-Mart och Target-butiker är exempel på denna strategi i "sido-hustle" ROI för företag. På sina livsmedelsmarknader säljer de sina egna märkesvaror.

Hur skapar IKEA en unik konsumentupplevelse?
Diversifiering är nyckeln för framtida affärsverksamhet. Att öka företagets lönsamhet är en del av varje företags framtid. Med andra ord är lönsamhet att diversifiera verksamheten. När det gäller IKEA går många till deras butiker för att äta. Minst 30% av konsumenterna som går till en IKEA -butik är där för att uppleva att äta som något som passar bra med shopping.

När du handlar möbler, apparater eller grundläggande hemvaror är det bra för vår mentala och fysiska uthållighet att ta pauser i stora lager. Det hjälper dig också att uppleva att använda det helt nya glänsande kylskåpet eller sängen som du snart kommer att köpa medan du upptäcker några andra saker i butiken.

Detta är resonemanget bakom varför köp av heminredning och uteservering kombinerades i IDEA -butiker. Och det bekräftades av de positiva reaktionerna från 650 miljoner människor i 48 länder för några år sedan. Faktum är att detta koncept inspirerade "pop up"-restaurangerna i London, Paris och Oslo. Denna ät-trend i heminredningsbutiker är unik och ger en konsumentupplevelse för alla som vill handla och äta på samma ställe.

Ursprungligen visade sig denna typ av shoppingupplevelse vara effektiv när den började i Sverige, där butiksägaren ursprungligen började sina hem- och möbelbutiker. När du blandar shopping för möbler och vitvaror och äter hemlagad mat uppnår du IKEA-upplevelsen. IKEA inkluderade svensk mat för sina kunder att njuta av tillsammans med sin shoppingupplevelse. På menyn finns potatis med svenska köttbullar och gräddsås. Den innehåller också sylt (lingon), för dem som gillar godis och desserter för kunder.

Hur visar IKEA sina produkter?
IKEA visar upp sina produkter på ett strategiskt sätt. IKEA-företaget ägnar stor uppmärksamhet åt att kontrollera priserna och detaljerna i produktvisning genom åren. Så här visar IKEA upp sina produkter med sina framgångsrika layouter som är nyckeln till företagets framgång.

IKEA-butikerna är färgen på Sveriges flagga: blått och gult. Varje butik visar sina produkter i en moturs layout vilket är vad miljardföretaget kallar "det långa, naturliga sättet" som är utformat för att leda konsumenterna igenom så att de ser hela butiken. Alla IKEA-chefer visar upp sina produkter enligt denna layout.

När konsumenter går igenom en IKEA-butik går de först genom möbelutställningarna. Nästa område har kundvagnar för små saker, innan du går genom den öppna hyllan "Saluhallen". Sedan finns det möbellagret som är ett showroom med packade möbler i lådor eller "flat pack"-format. Med andra ord har kunderna en enkel "självbetjänings" plats att handla. Kunderna uppmanas att få produkterna på plats och betala i kassan. De flesta "till salu med rabatt"-artiklar finns på baksidan eller slutet av denna layout medurs. Dessa består av skadade eller returnerade varor och tidigare displayföremål som nu är till salu.

Varför placerar IKEA produkter med lågt pris i varje hörn?
När folk vänder vid hörnen i livsmedelsbutikerna eller marknaderna tittar de normalt uppåt och nedåt vid de hörnen och stannar normalt. Eftersom de flesta shoppare har korgar tenderar de att lämna dessa korgar där vid de hörnen eller "hot-spots". En handsfree-kund kan gå genom en livsmedelsgång utan sina korgar eftersom de kan lämna dem i slutet av gången eftersom det är en del av systemet. Det är dessa viktiga hörn som är idealiska för billiga produkter. Innan de går igenom hela matbanan stannar kunderna, tittar och spenderar mer tid på dessa hotspots än någon annanstans.

Varför säljer IKEA drömmar och inte produkter?
Att sälja en dröm är i princip att sälja idén om hur man marknadsför sina produkter. När du väl har gjort detta och följt upp faller allt annat på plats. Därför är det sant att säga att IKEA ibland säljer en dröm. Att titta på det från ett annat perspektiv, visa drömköket eller drömvardagsrummet eller sovrummet implementerar IKEA-metoden i deras utställningslokaler. Efter att ha köpt heminredning är det konsumenten som måste sätta ihop produkten hemma genom självmontering.

Varför finns inte några produkter tillgängliga, men displayen visar produkterna på plats?
I själva verket är det visade produkter och uppvisade rum som är unika och gör att den "drömmen" kan gå i uppfyllelse för IKEA-kunder. Om produkten inte är tillgänglig på lagret eller i butiken är det den metoden du måste gå till online. Ordern skickas från Sveriges huvudlager till kundens adress där alla saker måste monteras av kunden. Drömmen är planen att sätta ihop heminredningen. Perfekt design för konsumenten och, om det behövs, experterna hjälper till med videor och de nödvändiga verktygen för att göra detta.

Varför säljer IKEA samma produkt men med olika prissättningar (dvs. matsal, sovrum, vardagsrum)?
När det finns en produkt till salu, till exempel ett matbord som visas vackert nära ett kök, finns det också en rad priser. Det är okej för kunden eftersom det som inte är önskvärt kan vara önskvärt för någon annan. Det är en fantastisk framgång. Vissa konsumenter kanske bara vill ha kaminen, men inte produkterna inom och runt hela displayen av andra produkter. Därför är det vanligt att placera produkter med olika prissättning i IKEA-butiker.

Följaktligen kommer en kund att hitta något att köpa bland hela displayen eller utställningen av varor, även om det bara är en vara. En prisklass uppstår när du inte köper 2 för 10,00 kr, men om du bara vill ha en, så du måste betala 5.90. Därför betalar du lite mer om du inte köper två av en vara. Detta är också bulkprissättningsmetoden som är vanlig på stora marknader.

Varför placerar IKEA osäljbara föremål bredvid heta föremål?
Om du ser en het produkt så är produkterna runt det främst för "utseende". Därför, när du ser att föremålen finns där med det enorma skåpsetet du gillar, men disken i dem inte är till salu, är det bara ett annat sätt att visa upp det hela på ett tilltalande sätt. Syftet är att du lättare ska kunna föreställa dig dina rätter i IKEA-skåpen istället för deras.

Slutligen, när grundaren startade detta företag, trodde han förmodligen inte att det skulle växa och hjälpa så många andra företag att följa hans ledning.




Varför är SEO viktigt för digital marknadsföring?

Du har säkert hört hundra gånger att SEO är en vi...

Hur du raggar leads

Att lära sig taktiken för att ragga potentiella kun...

Varumärkesstrategi

Sammantaget är en varumärkesstrategi en långsiktig...

En Growth Hackers tankesätt

Som ordspråket säger, är nödvändigheten uppfinni...

Vad är Growth Hacking?

När det gäller den digitala marknadsföringsvärlde...

6 strategier för Growth Hacking

Termen growth hacking är i sig ett bevis på att mar...


Problem på jobbet?

Men kanske inte vet vad - nu finns ett verktyg som tar fram dom, klicka för info!...

Vinterparkas och hängselbyxor

Varselkläder som klarar ner till -44°C - klicka för info!...

Hölsterbyxor

Från endast 177:- perfekt för hantverkare, certifierade, klicka för mer info!...